רשימת מכוני מחקר בעולם העוסקים במודיעין

תאריך: 19/12/2021

חיפוש אחר חומר אקדמי בכלל ובתחומי המודיעין הצבאי בפרט, עלול להתגלות לעיתים כמשימה לא פשוטה. עם זאת, הכרת מכוני המחקר המרכזיים אשר מוציאים פרסומים בתחום, יכולה להקל ולייעל את תהליך החיפוש. לכן, ריכזנו עבורכם את מכוני המחקר המובילים בעולם העוסקים בלימודי מודיעין, כך שתוכלו לגשת אליהם בקלות ובמהירות בעת הצורך. 

ארה"ב

CSI - Center for the study of intelligence 
מכון CSI שהוקם תחת ה-CIA מאגד תחתיו היסטוריונים מקצועיים ופראקטיקאנים מקהילת המודיעין לטובת תיעוד של לקחים מאירועי העבר, חקירה של צרכים וציפיות הצרכנים ועירור דיון משמעותי על האתגרים המודיעיניים הנוכחיים והעתידיים. 

CIIR - The Ann Caracristi Institute for Intelligence Research 
ה-CIIR הוא המכון המחקרי שמהווה את יחידת המחקר באוניברסיטת National Intelligence University) NIU). מכאן שהוא המקור העיקרי של קהילת המודיעין האמריקאית למחקר אקדמי-מודיעיני ונועד לתת תמיכה ולקדם את תחום אקדמי זה בנושאים שקריטיים לביטחון הלאומי ולמודיעין של ארה"ב. 

Belfer Center for Science and International Affairs – 
מרכז בלפר הוא מרכז המחקר ליחב"ל בבית הספר לממשל ע"ש קנדי, באוניברסיטת הרווארד. תוכנית המודיעין במרכז מבצעת מחקרים מולטי-דיסציפלינריים על נושאים שונים דוגמת: טכנולוגיות סייבר, היסטוריה, זכויות אדם ועוד. 

RAND  - 
מכון ראנד הוא מכון מחקר אמריקאי המייעץ לממשלות וגופים בינלאומיים בעיצוב תהליכי מדיניות ציבורית. חטיבת המחקר לביטחון לאומי במכון (NSRD) מבצעת מחקרים גם בנושאים מודיעיניים ומתודולוגיים. 

CSIS  - The Center for Strategic and International Studies
המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים (The Center for Strategic and International Studies) הוא מכון של צוות חשיבה אמריקאי העוסק בלימודי מדיניות ובניתוחים אסטרטגיים בנושאים פוליטיים, כלכליים וביטחוניים. בין היתר, ניתן למצוא מחקרים ומאמרים על תחום המודיעיני-הביטחוני. 

Atlantic Council 
ה-Atlantic Council הוא מכון מחקר אמריקאי בתחום היחב"ל אשר מוביל מרכזים ותוכניות שונות דוגמת המרכז לביטחון ואסטרטגיה (Scowcroft Center for Strategy and Security). במסגרת זאת המכון מוציא חומרים בתחום המודיעין. 

Brookings Institution   
מכון ברוקינגס הוא ארגון למחקר מדיניות חברתית הנמצא בוושינגטון די. סי. המכון הוא אחד מצוותי החשיבה הוותיקים ביותר בבירת ארצות הברית, המנהל פעילויות מחקר וחינוך בתחום מדעי החברה, במיוחד בתחומי הכלכלה, מדיניות עירונית, שלטון, מדיניות חוץ ועוד. במכון קיים מרכז לביטחון ומודיעין של המאה 21 שבו מתפרסמים חומרים רלוונטיים לתחום המודיעין.

CFR - The Council on Foreign Relations 
מכון מחקר הממוקם בניו יורק ומתמחה ביחב"ל ומדיניות חוץ. מוציא פרסומים גם בתחום המודיעין במסגרת פעילות התוכנית לביטחון לאומי והגנה. 

ARLIS - The Applied Research Laboratory for Intelligence and Security 
מרכז מחקר משותף למודיעין וביטחון של אוניברסיטת מרילנד ומחלקת ההגנה של ארה"ב (DoD) שהוקם בשנת 2018. המרכז מוביל מחקרים בסיסיים ויישומיים על בינה מלאכותית, אוטומציה, מחשוב מתקדם וטכנולוגיות מפציעות לטובת ה-DoD וקהילת המודיעין האמריקאית. 

CISAC - The Center for International Security and Cooperation  
מרכז מחקרי לנושאים ביטחוניים הנמצא תחת פעילותו של מכון המחקר "Freeman Spogli Institute for Internatioanl Studies" שבאוניברסיטת סטנפורד. 

בריטניה

King's College London 
אוניברסיטת מחקר הממוקמת בלונדון. במסגרת פעילות האוניברסיטה, פועלת קבוצה לענייני המודיעין והביטחון (KISG) שמהווה פורום למחקר שיתופי בין אנשי האוניברסיטה, עם שותפים חיצוניים ופרקטיקנים מתחום המודיעין. 

International Institute for Strategic Studies (IISS) 
מכון מחקר בריטי הממוקם בלונדון ועוסק בעולמות התוכן של יחב"ל, צבא וביטחון. פעילות המכון כוללת תוכניות בנושאי ביטחון ומודיעין למשל – "Terrorism and Security", "Defence" ועוד. 

RUSI) Royal United Services Institute) 
מכון בריטי המתמחה במחקר בתחומי הביטחון והיחב"ל. בתחומי המודיעין הוא חוקר את ההתפתחויות בתחום זה (כולל התפתחויות טכנולוגיות) והאופן שבו הן משפיעות על הביטחון הלאומי.

ישראל

INSS 
 המכון למחקרי ביטחון לאומי הוא מכון מחקר עצמאי חיצוני של אוניברסיטת תל אביב העוסק בתחומים הקשורים בעיקר לביטחון הלאומי של ישראל. חלק מפרסומיו עוסק בתחום המודיעין.

מרחבי העולם

ASPI - Australian Strategic Policy Institute 
מכון מחקר אוסטרלי העוסק בתחומי הביטחון ומדיניות אסטרטגית. במסגרת פעילות המכון פועלות תוכניות מחקר שונות דוגמת תוכנית "The Defence, Strategy and National Security Program" המוציאה פרסומים סביב נושא המודיעין.

CASIS - The Canadian Association for Security and Intelligence Studies   
ארגון א-מפלגתי שנוסד בשנת 1985 ומטרתו היא לעורר דיון בקנדה על נושאים בתחום המודיעין והביטחון. 

IRIS - The French Institute for International and Strategic Affairs  
מכון מחקר צרפתי אשר נוסד בשנת 1991 ועוסק בנושאים גיאופוליטיים ואסטרטגיים. 

CF2R - le CENTRE FRANÇAIS DE RECHERCHE SUR LE RENSEIGNEMENT 
מכון מחקר צרפתי שהוקם בשנת 2000 ומתמחה בלימודי מודיעין וביטחון בינלאומי. 

IRSEM - The French Military School Strategic Research Institute  
מכון מחקר צרפתי ללימודים אסטרטגיים וצבאיים. 

IIHA - The International Intelligence History Association    
ארגון אקדמי בתחום ההיסטוריה של המודיעין וביטחון הפועל בגרמניה. הארגון מוציא מגוון של פרסומים בתחום, דוגמת כתב העת – " Journal of Intelligence History".

AIPIO - Australian Institute of Professional Intelligence Officers 
ארגון אוסטרלי שמטרתו לקדם את המקצועיות של המודיעין באוסטרליה. הוא עושה זאת ע"י תמיכה בקהילה של פרקטיקנים בתחום, מנהיגות מחשבתית והוצאה של כתב עת הכולל מאמרים אקדמיים, טורי דעה וביקורות ספרים. 

NIAS - Netherlands Intelligence Studies Association 
ארגון מחקר עצמאי שהוקם בשנת 1991. מטרתו היא לקדם את המחקר האקדמי בהולנד סביב שיטות העבודה של ארגוני מודיעין ובטחון

AFIO - Association of Former Intelligencr Officers
אגודה של פורשי קהילת המודיעין האמריקאית (בדגש על ה- CIA) המתמקדת במחקר, בהכשרה ובחינוך בתחום המודיעין



אולי יעניין אתכם לקרוא גם