קורסים אקדמיים בנושאי מודיעין עסקי ותחרותי

תאריך: 13/04/2021


קורסים אקדמיים בנושאי מודיעין עסקי ותחרותי

מאת: עדי לב

למודיעין הצבאי-בטחוני ולמודיעין העסקי-תחרותי מאפיינים דומים רבים, והיכרות עם אחד מהם עשויה להיות יעילה לעיסוק בשני. עם זאת, קיימים גם הבדלים בין העיסוקים, החל מהמקורות הרלוונטיים לכל אחד ועד ניתוח המידע והשימוש בו.
ריכזנו עבורכם קורסים ולימודי תעודה בנושאי מודיעין עסקי ותחרותי המוצעים על ידי אוניברסיטאות ומכללות בארץ. למידה מהנה! 

תכנית לימודי מידענות ומודיעין עסקי 

מוסד הלימודים - הטכניון, היחידה ללימודי המשך ולימודי חוץ
היקף הקורס -  אחת לשבוע למשך כ-10 חודשים
פירוט - בוגרי התכנית יוכשרו לעסוק בתחומי המידענות והמודיעין העסקי באמצעות שיטות להתמצאות בעולם המידע, כלים מעשיים לאיתור מידע על סוגיו ומאפייניו השונים והיכרות עם קשת רחבה של מקורות מידע ייעודיים. מיועד לאקדמאים בעלי רקע מכלל התחומים. 
להרחבה על התכנית

קורס מידענות

מוסד הלימודים - האוניברסיטה הפתוחה, תפנית – בית הספר למנהלים
מרצים - ד"ר אמיר ברנע וד"ר ענת קלומל-צוייג
היקף הקורס -  200 שעות לימוד אקדמאיות, מתוכן 40 ש"ל לפרויקט גמר 
פירוט - בעידן שבו נעלמו חסמי המרחק והזמן, הופך העולם לשוק אחד משותף לכולנו.השוק הגלובלי הזה לוהט ובלתי צפוי, יוצר הזדמנויות עסקיות, חברתיות ותרבותיות; הוא מציב את המידע כמשאב עיקרי לחברות עסקיות, לארגונים ולמדינות. כאשר קצב התחדשות של המידע והיקפו העצום הם מצב נתון, ניהול מידע מוצלח חיוני מאוד להצלחה.למידען תפקיד חשוב בארגון: הוא תורם להשגת יתרון תחרותי על פני המתחרים באמצעות איתור מידע רלוונטי ברחבי הרשת, בדיקת מהימנותו ועריכתו. המידען ממפה מקורות מידע חיוניים מחוץ לרשת ונועץ במומחים ובעמיתים בארגון, באקדמיה ובמסגרות מסחריות. בלב תפקידו עומדים השימוש הנכון והמתוזמן במידע והפיכתו לידע בידי הארגון ועובדיו, לשם תמיכה בתכנון ובקבלת החלטות להצלחה. 
להרחבה על התכנית

קורס מודיעין עסקי ותחרותי

מוסד הלימודים - המכללה האקדמית וינגייט, המרכז לניהול ובטחון 
היקף הקורס -  96 שעות לימוד ב-12 מפגשים שבועיים 
פירוט - הקורס יעסוק  במושגי יסוד בכלכלה, מבוא למודיעין עסקי תחרותי, מודיעין בסביבה עסקית, מקורות המידע, הכרת השחקנים, תיאוריה מול פרקטיקה, OSINT – Open sources Intelligenceאיסוף המידע, ניהול המידע, דוח המודיעין, הפצת המודיעין, סימולציות ומשחקי מלחמה, תוכנות מנע"ת, ניתוחי אירוע, KYC – מל"מ עסקי, ניתוח SWOT עסקי, מודיעין עסקי תחרותי בראי החוק, "ראיית הזהב", סייבר. הקורס מיועד למנהלים ולבעלי תפקידים העוסקים בתחום הפיתוח העסקי, השיווק, המחקר והביטחון, ולאנשים שהם יוצאי שירותי הביטחון והמודיעין כדי לתת בידם את הכלים המתאימים על מנת ליישם את ניסיונם במגזר העסקי. 
להרחבה על הקורס 

הסמכת אנליסט מודיעין גלוי - CIC

מוסד הלימודים - אוניברסיטת אריאל בשומרון, המרכז ללימודי חוץ 
פירוט - קורס אנליסט מודיעין גלוי בנוי מהכשרה, הערכה, הסמכה תרגול מעשי ושימוש בכלים פרקטיים ועדכניים. התכנית מאפשרת לתלמיד ליצור בסיס ידע והבנה משמעותיים של עולם מידענות הסייבר.ההסמכה מיועדת למעוניינים להרחיב את הבנתם והשכלתם בתחום, להכיר את המושגים ומשמעותם, ובעיקר לשפר את כישורי המידענות שלהם. לא נדרש ידע מוקדם.
להרחבה על התכנית

קורס מודיעין עסקי תחרותי

מוסד הלימודים - בר אוריין – המכללה למקצועות ה-DATA, לימודי מידענות
מרצים - ד"ר ענת קלומל-צוייג ויגור יבוסדין
היקף הקורס -  6 מפגשים ותרגולים
פירוט - ניהול פונקצית מודיעין עסקי תחרותי בארגון, מיומנויות מידעניות והפקת דו"ח מודיעיני על חברות, אנשים ומוצרים, היכרות עם מקורות מידע עסקיים מובילים, היכרות עם טכנולוגיות למעקב אחר מתחרים, היכרות עם טכנולוגיות מידע למעקב אחר מתחרים, רכישת מתודות הערכת מודיעין תחרותי וכלים לקבלת החלטות, בונוס - לימוד ניהול משחק מלחמה למשתתפי הקורס.
להרחבה על הקורס 


קורס מודיעין עסקי תחרותי

מוסד הלימודים - מכללת "היחידה ללימודי חוץ", לימודי מידענות 
היקף הקורס -  50 שעות לימוד אקדמאיות
פירוט - כלים ושיטות להשגת מידע תחרותי אפקטיבי על שחקנים, מגמות, איומים והזדמנויות עסקיות בענף שלך.בעידן התחרות העסקית הבלתי מתפשרת, מודיעין עסקי הינו תחום מקובל בעולם הרחב. בישראל גוברת המודעות לתחום, וחברות שואפות להיעזר בשירותי ייעוץ חיצוניים או הקמת יחידה אינטגראלית בתוך ארגונן.הקורס יסייע בידך להגיע למידע חיוני על שחקנים, איומים, שיתופי פעולה והזדמנויות עסקיות בענף שלך, לשפר את האסטרטגיה העסקית של העסק, לשווק באפקטיביות, להתכונן למשברים אפשרויות עתידיות, ולסייע לך בהשגת יתרון תחרותי על פני היריבים העסקיים שלך.
להרחבה על הקורס

קורס מידענות ומודיעין עסקי - תחרותי

מוסד הלימודים - המכללה העסקית לשכת המסחר תל אביב והמרכז 
מרצה - אמיר פליישמן
היקף הקורס -  40 שעות לימוד
פירוט - בעולם העסקים, המאופיין בתחרות עולמית גוברת ובזרימת מידע רב ונגיש, יש צורך בהיכרות עם כלים לאיסוף ועיבוד מידע. כלים אלה מסייעים רבות בתהליכי קבלת החלטות, גיבוש אסטרטגיות עסקיות והתמודדות יעילה עם השוק המשתנה. הקורס ילמד איך לאתר מידע מתוחכם וחשוב על שחקנים, מוצרים והזדמנויות עסקיות בענף באמצעות מודיעין אנושי ודיגיטל, איך לזהות איומים על הארגון ולפתח עמידות למשברים אפשריים בענף, ואיך להתכונן מבחינה פרקטית לשוק העתידי וללקוחות של מחר.מנהלים בכירים, אנשי פיתוח עסקי, אנשי שיווק ומכירות, מנהלי מוצר ובעלי תפקידים אשר המידע הוא המרכיב  המרכזי להצלחה בתפקידם. הלימודים מזכים בתעודה. 
להרחבה על הקורס

תואר ראשון, שני או דוקטורט במדעי המידע

מוסד הלימודים - אוניברסיטת בר אילן, המחלקה למדעי המידע
מרצה - פרופסור ג'ני ברונשטיין, ראש המחלקה 
פירוט - אם אתם מעוניינים בלימודי תואר שיפתחו בפניכם שער למאה ה-21, המחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר אילן תאפשר לכם ללמוד לתואר ראשון, שני או דוקטורט ולהכיר את עולם המידע המרתק על ענפיו השונים. בואו ללמוד כיצד מנהלים מידע בארגון, כיצד מאתרים את המידע, מארגנים אותו, מאבטחים אותו ברשת ועוד מגוון נושאים מעניינים בתחום מדע המידע.
להרחבה על תכניות הלימוד











אולי יעניין אתכם לקרוא גם

קורסים אקדמיים בנושאי מודיעין לאומי (צבאי ובטחוני)

מאת: עופר גוטרמן
עוד טרם הקמת המדינה היה הישוב העברי מודע לצורך לתת כלים אקדמיים לסגל של המדינה העתידית. רבים מבני הישוב למדו ערבית והיסטוריה של האסלאם באוניברסיטה העברית, והשתלבו אחר כך בשירותי המודיעין. כיום, לימודי מודיעין במסגרת אקדמית רלוונטיים לתפקידים בתחומי הממשל, הדיפלומטיה והביטחון, והנדבך הטכנולוגי שנוסף בשנים האחרונות לעולם המודיעין על שלל מרכיביו מהווה גם הוא פתח לעולם אקדמי נרחב ומעניין.

לקראת שנת הלימודים 2022-2023, עדכנו עבורכם את רשימת הקורסים בנושאי מודיעין לאומי (צבאי-בטחוני) הנלמדים היום בישראל במסגרת תארי M.A ו-B.A במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ.
ברבות ממדינות המערב ישנן תכניות לימודים אקדמיות בנושא מודיעין לאומי. בישראל אין תארים אקדמיים במודיעין, אך כפי שניתן ללמוד מן הרשימה, במרבית האוניברסיטאות נלמדים מספר קורסים בנושאי מודיעין.
עוד ניתן להתרשם ממעבר על הרשימה, כי ברוב המכריע של המקרים, הקורסים נלמדים במחלקות למדע המדינה ויחסים בין-לאומיים, ולרוב, מעבירים אותם פרקטיקנים, קרי מרצים המגיעים מרקע מעשי של שירות בארגוני המודיעין, ופחות מרקע של מחקר אקדמי בתחום.

למידה מהנה!
קרא עוד