עולם המודיעין בשירים עבריים

תאריך: 13/05/2022
הנה משהו קצת שונה ממה שאתם רגילים למצוא כאן. לא מחקר עומק, לא שיטות עבודה מהעולם החשאי וגם לא מגמות במודיעין העולמי. גם אתם האזנתם פעם לרדיו תוך כדי נסיעה ופתאום הבנתם שהשיר שמתנגן ברקע מדבר על סוכנת חשאית או על מרגלים אמיצים, אבל לא ידעתם איך למצוא אותו שוב? אז לרגל יום העצמאות וחגיגות הזמר העברי, ריכזנו עבורכם מקבץ של שירים עבריים שעוסקים באופן כזה או אחר בעולם הדממה. תוכלו להוסיף אותם לפלייליסט שלכם או לרענן את רפרטואר השירים שלכם בטיול היחידתי הבא.

ברוח החג נתחיל עם שירי של ארץ ישראל היפה והטובה. עולם המודיעין היה אז עדין באמת נסתר מן העין, אך משימות הגבורה החשאיות נזכרו מעת לעת במרומז גם בשירים. אם תחפשו כאן התחכמויות מילוליות או ייצוג תרבותי חתרני סופכם להתאכזב. מוזמנים להיכנס לאווירת ימי העלייה וההעפלה באמצעות הקלטה מ- 1947 של השיר "בחשאי", אותו כתב יצחק שנהר (שכתב גם את "כך הולכים השותלים" ועוד).

בַּחֲשַׁאי עוֹלִים אֶחָי
עַל אַדְמַת מוֹרֶשֶׁת
וּבְאָזְנָם הִיא סוֹד לוֹחֶשֶׁת:
כֹּה לֶחָי! כֹּה לֶחָי!

את הילת הגבורה והמיסתורין של אנשי הדממה אפשר למצוא גם ב"שיר השושו", שכתבו ירון לונדון וסשה ארגוב וביצעו קובי רכט ועדנה גורן ב- 1968. "אני עובד ולא חשוב במה, ומשכורתי היא לא חשוב כמה" ו- "לעולם לא נעשה חישוב אם זה למען היישוב" מביעים היטב את רוח התקופה.
גם השיר של להקת חיל הים מ- 1969, "ספינות שרבורג", שמתאר את מבצע הבאתן לארץ של חמש ספינות הסער-5 למרות האמברגו הצרפתי מייצג היטב את הקשר בין מבצעים, שירה והמורל הלאומי באותן שנים.

לא מצאנו הרבה שירים נוספים מהעשורים הבאים של המדינה שעוסקים בתחום המודיעין ישירות, אך באלו שכן נכתבו אפשר למצוא כמה סטריאוטיפים שלא בטוח שהיו הופכים היום לשיר. להקת "כוורת", למשל, שרה בסגנונה המיוחד "אם היה לי אף גדול הייתי איש ריגול". השורה הזו לקוחה מהשיר "אם היה לי לב זהב" מהאלבום "פוגי בפיתה" מ- 1974.

מקום של כבוד ברשימת השירים הסטריאוטיפיים (אבל אהובים) שמור ל"בלדה לסוכן כפול" של להקת משינה, שלא שכחו לכלול בקליפ האייקוני מ- 1986 גם מעילים ארוכים, משקפי שמש, תרבוש ושפם. בכל זאת, הוא היה סוכן חשאי, לא רצה להתגלות.


זווית מעניינת על הסביבה המזרח תיכונית מחד ועל הפחדים והאתגרים של ישראל מצד שני אפשר למצוא בפרשנויות הרבות על השיר "ארץ קטנה עם שפם" של קורין אלאל, שהופיע באלבום המפורסם שלה "אנטארקטיקה" ב- 1989. תחשבו על זה: אם אנחנו חצי סיכה על מפת העולם, כל המקומות קדושים ויש סיכויים קלושים לתפוס מקום, מה הפלא ש"רוב העם מתעסק בריגול"?

אם כבר הזכרנו סטריאוטיפים על עולם המודיעין, לרומנטיקנים נוכל להציע את השיר "סוכנת חשאית" שהוציאה נורית גלרון למילותיו של יענקלה רוטבליט. בשיר לא קשה לזהות את ההקבלה בין עולם המודיעין לעולם האהבה, שניהם מלאי סודות:
עומדת על הגשר
מחכה לאיש הקשר שיבוא
דייגים פורשים שם רשת
אל מי עלי לגשת פה
זוג אוהבים עושה לי חשק
ואולי גם הם בעסק בתפקיד

ב"את יודעת" של מאור כהן תוכלו למצוא הקבלה דומה בין עולם האהבה לבין עולם המודיעין. המשפטים "את יודעת לשתוק" ו"מאוהבת כמו סוכן כפול" לא משאירים הרבה מקום לדמיון באשר למסר ה"חשאי" בשיר... 

מוכנים להמנון? הנה שני נוסחים שונים של שירים שמתחרים על התואר "המנון חיל המודיעין".
מצד אחד, עמוס אטינגר כתב ואפי נצר הלחין את "המנון חיל המודיעין", אך קשה למצוא עדויות מוקלטות שלו...
מצד שני, את המנון חמ"ן, שניתן למצוא כאןבביצוע של להקת חיל המודיעין משנת 2013, מכירים רבים מבוגרי החיל שלמדו אותו במסגרת קורסי ההכשרה השונים. למי שמעדיף את גרסת הסייבר הדיגיטלית – תוכלו למצוא אותה כאן.
תחליטו אתם מי מתוכם ראוי לתואר.

השנים האחרונות הרחיבו מאד את הרפרטואר המוסיקלי הישראלי בנושאי מודיעין, ובעיקר הפכו אותו למגוון יותר. נראה שהעניין הציבורי הגדול בתחום, העיסוק התקשורתי המתרחב בתחום והעזה אמנותית ותרבותית הביאו סוגים חדשים של אמנים ושל שירים שיכולים בעצמם להוות השראה לאנשי מודיעין.

אם ננסה לתת בהם סימנים, אפשר לזהות כנראה שני כיוונים מעניינים של שירים שמזכירים את עולם הדממה החדש.

הכיוון הראשון הוא של יוצרים שבחרו לשלב את אתגרי המודיעין הישראלי בשירים על המציאות היומיומית, הפחדים והחששות שהם חלק מהשגרה כאן, לצד ביקורת שגם אותה אפשר לזהות בשירים.

שלום חנוך תיאר ב"אזניים לטלפון" מ- 1997 עולם שהשתנה, ובו כל אחד מאתנו חשוף בכל רגע:
כל הרשת אצלי על הקו
יום ולילה ללא לאות
כמו פושע תחת מעקב
מחכים לרגע שאעשה טעות

אהוד בנאי כתב כמה שנים מאוחר יותר את "בלוז כנעני", גם הוא על כל מה שהשתנה כאן, ובו השורה החדש "והכל חי ברשת הכל מתפוצץ".

ובן ארצי ניסח זאת כך בשיר "בדיוק": ברדיו שלנו סופשבוע רגוע ובלב תל אביב היה שוב פיגוע. בנלי וכואב.

הכיוון המעניין השני הוא יצירות מצחיקות, בועטות, מאתגרות ואפילו פארודיות על עולם המודיעין.

את גביע השיר המתוחכם והמצחיק קוטפים בקלות חברי "החצר האחורית", עם השיר "פצצה מתקתקת". לפצח את הסוד, לגלות את הסוד, להציל את העולם, תוכנות, לוויינים והכל מהנייד שיש לי כבר שנים. מזל שיש אתי אחת שמונה מאתיים שעושה אותי אידיוט. שווה לשמוע יותר מפעם אחת כדי לא לפספס כמה רמזים.


למרות זאת, מי שנותן תחרות צמודה בקטגוריית הצחוק הוא "שיר אהובת הסוכן", שיר הנושא של סרט הפארודיה "המוסד הסגור". נחשוף כאן שתי שורות בלב, כי בכל זאת זה סודי...קם בשש, הורג רעים בשבעיש לך בלורית יפה ומשכורת קבע

אם כבר התרחקנו מהעיסוק ההירואי במודיעין ובאנשיו, מה דעתכם על מה שנחשב ל"המנון" של חטיבת המחקר? נראה שזוהר ארגוב מכוון את השיר "אל נבקש" בדיוק לאנשי החטיבה כשהוא שר "לא צריך כל דבר לחקור ולשאול, לפעמים גם מותר לא לדעת הכל"...

אם עדין לא השתכנעתם, מוזמנים לזמזם את ההמנון החלופי של החטיבה, על פי דני סנדרסון - (הולכים אל) "הלא נודע".

לקראת סיום, הנה הביצוע של יהורם גאון ל"שיר היחידה", המנון סיירת מטכ"ל שכתב אברהם ארנן, מפקדה של היחידה הכפופה למערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין.

עם כל כך הרבה גיוון שנצבר בישראל בתחום השירה על עולם המודיעין, מה הפלא שמלבד להקת "החמניות" של חיל המודיעין יש לנו בארץ גם את "להקת המוסד" וגם את שב"ק ס...?

מצאתם עוד שירים ישראליים מעניינים על מודיעין? שתפו אותנו.




אולי יעניין אתכם לקרוא גם