הפרקטיקה של השילוביות במבחן המעשה - סיפורה של יחידה משותפת לצה"ל ולשב"כ

תאריך: 01/02/2022
מאת: ש. משרת שב"כ. 

רקע

באפריל 2019, במהלך תקופת השאלתי למוסד, התבקשתי לחזור מוקדם מהמתוכנן לשב"כ כדי להקים יחידה משותפת עם צה"ל שתתמחה ותוביל פעילות בתחום מבצעי לא שגרתי. עד אז לא הכרתי מודלים של יחידות משותפות אולם כבר התנסיתי בקושי ובמורכבות של עבודה עם אנשים שצמחו בתרבות ארגונית אחרת בכל הקשור לנורמות ולתהליכי עבודה. לצד חששות טבעיים משינוי נוסף חשתי סקרנות והתרגשות מהאתגר החדש ולכן מיד נעניתי למשימה.במחשבה לאחור ובסיכום תקופה של שנתיים להקמת היחידה המשותפת אני יכול לומר שלמדתי רבות על שילוביות בין ארגונית, ומצאתי לנכון לחלוק רשמים ותובנות מהמסע שלי בתקופה מרתקת ומאתגרת זו, כדי להנגישם לאלה המתמודדים עם הצורך והאתגר של הקמת והפעלת יחידות כאלה.

למאמר המלא

אולי יעניין אתכם לקרוא גם

תוכנית המרגלים הרוסים בכיסוי עמוק: בין עבר לעתיד

מאת: שובל בן יאיר
רבים בעולם מכירים את הסדרה "האמריקאים," אבל לא בהכרח את תוכנית היומינט עליה הסדרה מבוססת. מדובר על תוכנית הבלתי-חסויים (illegals), תוכנית מיוחדת שפועלת ברחבי העולם תחת גופי המודיעין הרוסים ומכשירה אנשי מודיעין לפעול במדינות זרות תחת זהות בדויה. בדומה לפעילויות יומינט רבות, העידן הדיגיטלי מערים קשיים רבים גם על תכנית הבלתי-חסויים, לכן בעיני המערב התוכנית הזו מיושנת ומעידה על רמה טכנולוגית נמוכה של הרוסים. הדעה הרווחת במערב הייתה שהרוסים הפסיקו את התוכנית הזו, עד שבשנת 2010 הדעה הזו הוכחה כשגויה כאשר עשרה סוכנים נחשפו ונעצרו בארה"ב על-ידי ה-FBI.
הזרקור נכתב בהשראת המאמר "תכנית הבלתי-חסויים של המודיעין הרוסי: נכס מתמשך" מאת קווין רייהל, שהתבסס בין היתר על מקורות רוסיים כמו עריקים ובכירי מודיעין לשעבר. בנוסף, חלקים מהזרקור מבוססים גם על מחקרים שעוסקים בתרבות אסטרטגית רוסית.
קרא עוד