משאבים על הרצפה - פרויקטים יש מאין

תאריך: 28/12/2023
מאת: ז', א' וסמ"ר ג' – מייסדי חדשנות ביחידה הטכנולוגית באמ"ן


מוצרים ושירותים חדשים שמבוססים על מיצוי משאבים קיימים נחשבים "אלגנטיים" יותר מאלו שמחייבים הוספת משאבים. אחת הסיבות לכך היא גורם ההפתעה שנוצר כשפוגשים רעיון חדש שמבוסס על מה שתמיד היה קיים תחת היד. הנטיה הטבעית של כל ארגון היא לחשוב שכדי לייצר משהו חדש – נהיה חייבים להוסיף כח אדם, להביא טכנולוגיה שעדין אינה בשימושנו או לרכוש ציוד, ידע, נדל"ן ועוד.

במקומות דלי-משאבים, דוגמת מדינות העולם השלישי מחד, או להבדיל בעמותות שעוסקות בתחומים חברתיים, מכירים היטב את הגישה של ניצול המשאבים הזמינים באופן מיטבי. אין להם לפעמים ברירה אחרת. אבל מה לגבי גופים "עשירים" יותר, שקל להם יותר להשיג משאבים עבור צרכים חדשים ואטרקטיביים? המאמר "משאבים על הרצפה" נכתב על ידי מובילי החדשנות של היחידה הטכנולוגית של אמ"ן, והוא מוכיח שהגישה הזו היא אפקטיבית גם במקרים כאלו.

למעשה, הגישה של מיצוי המשאבים הקיימים – טכנולוגיה, כח אדם זמין, ידע, קשרים ועוד – היא אחת מאבני היסוד של אנשי החדשנות ביחידה. המאמר מאפשר הצצה ראשונה וייחודית לאופן שבו גישה זו גובשה בשנים האחרונות ומיושמת הלכה למעשה בשגרה.

המאמר הוא הראשון שמתפרסם מתוך גליון ייעודי של כתב העת "מודיעין הלכה למעשה", שמוקדש כולו לנושא הקשר בין חדשנות לבין מודיעין, שייצא לאור בקרוב. כתב העת כולל מאמרים שסוקרים את ההיבטים השונים של קשר זה – מנקודת מבט של אנשי המודיעין עצמם, של עמיתי המכון לחקר המתודולוגיה של המודיעין ושל חוקרים המתמחים בחדשנות.

לקריאת המאמר


אולי יעניין אתכם לקרוא גם