הערכת המודיעין הלאומית (NIE) להשפעות שינויי האקלים על הביטחון הלאומי של ארה"ב

תאריך: 23/11/2021


מבוא


ערב פסגת האקלים  בגלזגו, פרסמה קהילת המודיעין האמריקאית (IC) לראשונה מסמך הערכה לאומי-מודיעיני (National Intelligence Estimate) אודות ההשפעות בתחום הביטחון הלאומי של שינויי האקלים . התייחסות לנושא זה כבר עלתה בשנים האחרונות מצד קהילת המודיעין, למשל במסגרת הערכת האיומים השנתית האחרונה ובעבודות נוספות שפרסם ה-NIC (גוף המחקר של ה-DNI). אך הפעם, ההתייחסות מובאת במסמך  רשמי של הקהילה המוקדש בלעדית לנושא ומצביע על בהילות הטיפול בו. המסמך הוכן כמענה להוראה הנשיאותית שניתנה לקהילה להעריך את האיומים הביטחוניים ששינוי האקלים מציב. בכך, ממשל ביידן מקווה לשקם את האמון סביב מידת הרצינות שארה"ב מייחסת לנושא זה, בקרב בעלי הברית והציבור. 

מסמך ההערכה שגובש ע"י ה-NIC מתבסס על המידע הקיים אודות המגמות והטכנולוגיות העכשוויות של פליטות גזי החממה. החלק המדעי במסמך על נושא זה לא מחדש במיוחד בהשוואה לדו"חות בתחום שמפורסמים ע"י גופים ממשלתיים, בינלאומיים ואקדמיים. עם זאת, המסמך נותן פרספקטיבה על האופן שבו 18 הסוכנויות שנמצאות תחת קהילת המודיעין תופסות את ההשלכות הגיאופוליטיות של משבר האקלים. במסגרת זאת, הוא מספק הערכה על ההשלכות הגיאופוליטיות מחוץ לארה"ב לטווח הקצר (5-10 שנים) ולטווח הארוך (10-20 שנה). ההשפעות על מחלקת ההגנה של ארה"ב (DOD) לא הובאו בחשבון במסגרת הערכה זו. 

התוכן המדעי של ההערכה, שכלל תחזיות על ההשפעות הסביבתיות בהווה ועל ההשפעות העתידיות, נסקר ע"י סוכנויות המדע הפדרליות במועצה המייעצת לביטחון אקלימי (CSAC). ה-CSAC היא פלטפורמה שמטרתה להביא לשיתוף פעולה בין קהילת המודיעין האמריקאית לבין הקהילה המדעית הפדרלית. היא כוננה בשנת 2020 ע"י הקונגרס, כדי ליצור הבנה טובה יותר של הדרכים שבהן שינוי האקלים משפיע על הביטחון הלאומי של ארה"ב.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם