המודיעין הגלוי (אוסינט) – יתרונות, אתגרים והמענה הטכנולוגי

תאריך: 30/12/2021

רקע

הידיעה שפורסמה רק לאחרונה  על כך שסוכנות המודיעין האמריקנית ה-DIA צפויה להוביל את ההיערכות מחדש של קהילת המודיעין האמריקני בתחום "המודיעין הגלוי" איננה צריכה להפתיע איש. בשנים האחרונות בכירים בארגון ציינו לא אחת כי "השימוש במודיעין גלוי יגבר משמעותית, ובשילוב עם נתוני מודיעין אחרים הוא יכול לספק תמונה מודיעינית מדויקת ורחבה שתסייע לארה"ב לנצח מלחמות". 
המודיעין הגלוי, או האוסינט (Osint – Open Sources Intelligence) הוא תחום המודיעין המתמחה באיסוף ועיבוד מידע ממקורות גלויים. "מהפיכת המידע" בעשורים האחרונים וכן ההתפתחות הטכנולוגית בהנגשת המידע, הביאו לגידול חסר תקדים בכמות המידע הזמינה כיום ברחבי העולם, בדגש על המרחב הקיברנטי – האינטרנט. 
מאמר זה דן בשינוי העמוק שחל בשנים האחרונות בשיטת האיסוף המתבססת על מקורות גלויים, אשר מגדיל משמעותית את ערכיותה המודיעינית; באתגרים הנובעים משימוש במידע זה, וכן באופן שבו טכנולוגיה יכולה לסייע לגופי מודיעין להתמודד עם אתגרים אלו.  

למאמר המלא

אולי יעניין אתכם לקרוא גם

Crosint – Crowdsourced intelligence - שימוש בחוכמת ההמונים לצרכים מודיעיניים / ד"ר שי הרשקוביץ, אפריל 2018

השימוש בחוכמת ההמונים לצורכי אנליזה, מחקר וגיבוש מדיניות, כמו גם לשם פיתוח רעיונות (Ideation)מוכר מחוץ לקהילת המודיעין ומקובל זה למעלה משני עשורים. בשנתיים-שלוש האחרונות, נוכח דעיכה מסוימת ב"אופנתיות" של רעיון חוכמת ההמונים, לצד התבגרות התחום וההכרה במגבלותיו, החל מתפתח דור שני של חוכמת ההמונים, המאופיין בשילוב כלים טכנולוגיים מתקדמים, דוגמת בינה מלאכותית (AI), נתוני עתק (Big Data) וניתוח מסדר שני של מאפייני התנהגות ההמון (Big Knowledge). כל זאת לצד המשך פיתוח הידע הנחוץ להנעה ותמרוץ של המונים. מטרת מאמר זה לפתוח לקורא הישראלי צוהר לפוטנציאל הטמון בחוכמת ההמונים בהקשר של עשייה מודיעינית, המאמר יסקור את השימוש בחוכמת ההמונים לצורכי איסוף, עיבוד ומחקר מודיעין; ידון ביתרונות ובחסרונות של השימוש בחוכמת ההמונים בהקשרים אלה ויציג את כיווני ההתפתחות העתידיים של התחום בהקשרי העשייה המודיעינית.
קרא עוד