מחשבות בעקבות הדו"ח של המודיעין האמריקני על מקורה של המגפה

תאריך: 09/02/2022
מאת: תא"ל (מיל.) יוסי קופרוסר וסא"ל (מיל.) דני שוהם

נשיא ארה"ב, ביידן, הינחה במאי 2021 את קהילת המודיעין להכין דו"ח שינסה לענות לשאלה המטרידה את כולנו, כיצד התחילה מגפת הקורונה. הקהילה, על מגוון הסוכנויות החברות בה, בחנה את האפשרויות השונות ולא הצליחה להגיע למסקנה ברורה. בדו"ח שפרסמה באוגוסט היא פסלה את האפשרות שמדובר במהלך סיני מכוון, אך התקשתה לקבוע אם מדובר בנגיף שפותח במעבדה בווהאן ודלף משם, או באירוע טבעי שמקורו בעטלפים שאצלם התפתח הנגיף ומהם הועבר לבני אדם. ניסוח המסקנות בדו"ח הגלוי קבע כי 4 סוכנויות סבורות ברמת ביטחון נמוכה שהמקור לנגיף היה טבעי וסוכנות מודיעין אחת העריכה ברמת ביטחון בינונית שהנגיף דלף מהמעבדה. 
ביידן הודה אמנם לקהילת המודיעין, אך ביקש ממנה להמשיך ולחקור ולהגיש דו"ח מפורט יותר. דו"ח זה פורסם ב-29 אוקטובר 2021, ואף שהיה אכן מפורט הרבה יותר מקודמו וכלל גם הסבר לגבי המתודולוגיה בה הוכן הדו"ח, לא שינה את המסקנות ואת רמת הביטחון בהערכות השונות. הדו"ח הראשון היה מושא לביקורת בארה"ב מצד מומחים, רובם כאלה שעסקו בנושא עד לאחרונה בתוך הקהילה, שטענו כי ניתן היה לומר ברמת בטחון גבוהה יותר שהסיבה להופעת הנגיף הייתה דליפה מהמעבדה. מחברי הדו"ח השני התייחסו לחלק מהטענות האלה במסגרת הדו"ח השני ושללו אותן.
סא"ל (מיל.) דני שוהם ותא"ל (מיל.) יוסי קופרוסר כתבו בעקבות זאת מאמר המנתח את ממצאי הדו"ח מההיבט המקצועי ומהיבט המתודולוגיה המודיעינית ופרסמו אותו בכתב העת המקצועי לענייני לוחמה כימית וביולוגית CBW, היוצא לאור מטעם מכון מחקר הודי. המאמר קיבל תהודה בחוגים מקצועיים.
המסרים העיקריים של המסמך הם שבהיבט המקצועי נותרו גם אחרי הדו"ח המשלים סימני שאלה רבים לגבי הממצאים ושמההיבט המתודולוגי הדו"ח הוא בעייתי, מכיוון שאם כל מה שניתן לומר לגבי סוגיה שבעיקרה היא חשיפת סוד לגבי שאלה העומדת במרכז הצי"ח הוא שההערכה היא ברמת ביטחון נמוכה, עדיף היה פשוט לומר שאין לקהילת המודיעין בשלב זה יכולת לענות על השאלה. זאת, משום שהצבעה על תשובה מסוימת כעל כזו שארבע סוכנויות תומכות בה, גם אם נאמר שהן עושות זאת ברמת ביטחון נמוכה, עלולה ליצור הטיה אצל הקורא ולהוביל אותו לחשוב שזו הערכה מקובלת.

לפניכם המאמר בשפת המקור



אולי יעניין אתכם לקרוא גם