"פרקליט השטן" - מסע בנבכי הבקרה המודיעינית הישראלית

תאריך: 04/04/2023

השנה כידוע היא שנת ה-50 למלחמת יום הכיפורים ולמחדל המודיעיני שקדם לה. אחד הלקחים שהופקו בעקבות זאת היה הקמת מחלקת הבקרה באמ"נ שאמורה בין היתר גם להכין הערכות מודיעיניות הפוכות לאלה של חטיבת המחקר (איפכא מסתברא"). המכון לחקר המתודולוגיה של המודיעין , במסגרת ציון 50 שנה למלחמה מפרסם יחד עם הוצאת מערכות את הספר "פרקליט השטן" -מסע בנבכי הבקרה המודיעינית הישראלית", שכתבו אל"מ (מיל.) דודי שטרנברג (עד לאחרונה רמ"ח בקרה והיום ראש מכון גזית של אמ"נ), סא"ל (מיל.) דודי סימן טוב (סגן ראש המכון לחקר המתודולוגיה ומחשובי ההסטוריונים והחוקרים של המודיעין הישראלי) ודורון מצא (בוגר חטיבת המחקר של שב"ב). בספר ניתוח של אתגרי הבקרה ודרכי ההתמודדות עימם באמ"נ  וכמו כן במוסד ובשב"כ ובקהילות מודיעין זרות. את ההקדמה כתב ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, שאף העניק לכותבים את פרס ראמ"נ לחשיבה יוצרת.
 
מאחל לכם קריאה מהנה ומועילה ונתראה אחרי החג
 
כל טוב וחג שמח, תא"ל (מיל) יוסי קופרוסר, ראש המכון לחקר המתודולוגיה של המודיעין




אולי יעניין אתכם לקרוא גם

המשגת המונחים השפעה זרה והתערבות זרה

מאמר זה הינו המאמר הפותח את גיליון מספר 10 של כתב העת "מודיעין הלכה ומעשה" שיעסוק בהשפעה והתערבות זרה כאתגר אסטרטגי ומודיעיני. הגיליון כולל מאמרים המתארים את האיום מנקודת מבט של יריבים (כמו רוסיה, איראן וסין) ומנקודות מבט של אופן ההשפעה (באמצעות סוכני השפעה אנושיים, בתווך הכלכלי, האקדמי ועוד). כתב העת יכלול את תיאור האתגר בשגרה, בדגש על שיבוש תהליכים דמוקרטיים והעמקת שסעים חברתיים, במערכות בחירות ואף במלחמה, כמו זו שישראל חווה בימים אלה, תיאור וניתוח של אופן ההתמודדות של מדינות מערביות עם האתגר והמלצות לגבי המדיניות הישראלית הנידרשת מולו. לפיכך, הוא יכלול גם את הצגת המענה המדינתי הנדרש בישראל, הגיליון הוא פרויקט משותף של המכון לחקר המתודולוגיה של המודיעין, משרד המודיעין והמכון למחקרי ביטחון לאומי. המאמר הראשון היוצא לאור מהגיליון הוא של ד"ר עפר פרידמן, מרצה בכיר באוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון. הוא עוסק בשאלות היסוד התיאורטיות ובהמשגת של האיום כאתגר אסטרטגי כפי שהיא רווחת במערב. 


קרא עוד

הפרק הראשון מתוך הספר "לדעת להשפיע": ספר חדש מאת אסף הלר



הערכות מודיעין הן עניין חשוב ומסובך ליישום והדבר ניכר במציאות הישראלית בשנה האחרונה.  ספרו של אל"מ (מיל') ד"ר אסף הלר, לשעבר קצין בכיר באמ"ן ובלמד"ן, שעתיד לצאת בתקופה הקרובה בהוצאת המכון לחקר המתודולוגיה של המודיעין, מציג מספר מתודולוגיות המשמשות את חוקרי המודיעין, ומנתח את נקודות העוצמה שלהן ואת נקודות התורפה שלהן ואת הזיקה שבין המודיעין למקבל ההחלטות האחראי על עיצוב המדיניות.  הספר מיועד הן לתאורטיקנים והן לפרקטיקנים העוסקים בהערכות מודיעין, המבקשים להעמיק ברובד התיאורטי והמתודולוגי של הפרקטיקה שלהם.  דיון בתיאוריה ובמתודולוגיה של הערכת מודיעין  מאפשר לכל אחד לבחון באופן ביקורתי ומקיף את גישותיו המקצועיות, ולשפרן מתוך נקודת מבט רחבה.  כתיבת הספר הושלמה טרם מתקפת הפתע של חמאס בשבעה באוקטובר 2023, שארעה חמישים שנים לאחר מתקפת הפתע של סוריה ומצרים באוקטובר 1973.  הספר אינו דן בתהליכי הערכת המודיעין לקראת אוקטובר 2023. אולם לא צריך נימוקים רבים כדי להכיר כבר עתה בצורך לחזור ולדון באופן שבו ראוי לגבש הערכות מודיעין.   לעיונכם, פרק ראשון מתוך הספר שיצא בקרוב לאור.לקריאה 

קרא עוד