בין מודיעין עסקי למודיעין לאומי

תאריך: 11/05/2022
מאת: ד"ר עופר וגוטרמן ועילי מנחם.
ב- 24 במרץ 2022 , התקיימה פגישה בין חברי המכון לבין נאור מורג, שמשמש כמנהל יחידת המידע והמודיעין העסקי במכון היצוא במשרד הכלכלה. הפגישה הייתה הזדמנות ללמוד היבטים במתודולוגיה של המודיעין העסקי, תוך השוואה למתודולוגיה של המודיעין הלאומי-צבאי. 
מצ"ב סיכום הפגישה.

המאמר המלא

אולי יעניין אתכם לקרוא גם

תוכנית המרגלים הרוסים בכיסוי עמוק: בין עבר לעתיד

מאת: שובל בן יאיר
רבים בעולם מכירים את הסדרה "האמריקאים," אבל לא בהכרח את תוכנית היומינט עליה הסדרה מבוססת. מדובר על תוכנית הבלתי-חסויים (illegals), תוכנית מיוחדת שפועלת ברחבי העולם תחת גופי המודיעין הרוסים ומכשירה אנשי מודיעין לפעול במדינות זרות תחת זהות בדויה. בדומה לפעילויות יומינט רבות, העידן הדיגיטלי מערים קשיים רבים גם על תכנית הבלתי-חסויים, לכן בעיני המערב התוכנית הזו מיושנת ומעידה על רמה טכנולוגית נמוכה של הרוסים. הדעה הרווחת במערב הייתה שהרוסים הפסיקו את התוכנית הזו, עד שבשנת 2010 הדעה הזו הוכחה כשגויה כאשר עשרה סוכנים נחשפו ונעצרו בארה"ב על-ידי ה-FBI.
הזרקור נכתב בהשראת המאמר "תכנית הבלתי-חסויים של המודיעין הרוסי: נכס מתמשך" מאת קווין רייהל, שהתבסס בין היתר על מקורות רוסיים כמו עריקים ובכירי מודיעין לשעבר. בנוסף, חלקים מהזרקור מבוססים גם על מחקרים שעוסקים בתרבות אסטרטגית רוסית.
קרא עוד

זרקור - הדור הבא של התחרות על השליטה בטכנולוגיה ראיון עם בכיר ב-NSA

מאת: עילי מנחם
בפברואר 2022, פורסם באתר Review MIT Technology ראיון עם Gil Herrera, ראש מנהלת המחקר של הNSA(קישור לראיון). זהו ראיון ראשון שלו בתפקיד והוא התייחס בו לאתגרי המחשוב הקוונטי, אבטחת סייבר ולטכנולוגיה שהמודיעין האמריקאי צריך לשלוט בה בעתיד. זרקור זה יציג את מספר נושאים מרכזיים שעלו בראיון. 

למאמר המלא
קרא עוד