יחידות משותפות של ארגוני מודיעין - תובנות מסכמות / אלון ששון ודודי סימנטוב

בשנים האחרונות הוקמו בקהילת המודיעין מספר יחידות משותפות. במסגרת המאמר ריכזנו תובנות מסכמות מבחינה של שלוש יחידות משותפות כאלו: יחידת "מעוף רחב, של אמ"ן וחיל האוויר, יחידה משותפת לסיכול איומי סייבר של השב"כ וחטיבת ההגנה של צה"ל ויחידת "סטארטרק" של צה"ל, קהילת המודיעין וחברות אזרחיות המתמקדת בנושא ראייה ממוחשבת.
שלוש היחידות שנבחנו שונות זו מזו ברקע ובמוטיבציה להקמתן. כתוצאה מכך, ישנם גם הבדלים משמעותיים באופחי ובמאפייני הפעילות, בהתאם לאתגר שמולו הן הוקמו: "מעוף רחב" נבנתה מראש כיחידת הפעלת כח מבצעית, היחידה המשותפת בתחום הסייבר עוצבה כיחידה הכוונתית-סיכולית עם משימות בניין כח ו"סטארטרק" היא יחידת בניין כח עם מאפיינים מחקריים-פרויקטליים
לצד זאת, ניתן לזהות מאפיינים משותפים לא מעטים בין היחידות, כפי שהוגדרו גם על ידי מפקדיהן במסגרת עקרונות הפעולה שלהן: על מנת לאפשר את הצלחתן של היחידות הושם דגש רב על אמון ושקיפות, קיומו של מרחב עבודה פיזי משותף והתייחסות למרכיבים של תרבות ארגונית ושפה משותפת.
המאמר מהווה, הלכה למעשה, רשימת תיוג של נושאים לבחינה ולהתייחסות עבור כל מי שעתיד לצאת למסע של הקמת יחידה משותפת בארגוני המודיעין, כמו גם במקומות אחרים.

למאמר המלא

אולי יעניין אתכם לקרוא גם

ההשתנות הדיגיטלית במודיעין - פוטנציאל חדש למרחבי שילוביות

גופים בקהילת המודיעין מבקשים בשנים האחרונות להפוך לארגונים דיגיטליים מוכווני מידע ובינה מלאכותית. מעבר להשתנות הפנים־ארגונית בתהליכים המבצעיים והמודיעיניים, באופן צריכת המידע, במבנים הארגוניים, בתפקידנים ובהכשרות וכולי, ההשתנות הדיגיטלית מייצרת הזדמנויות חדשות למרחבי שילוביות ופעולה משותפת בין ארגוני קהילת המודיעין, בעיקר בעולמות התשתיות הדיגיטליות, באופן שפורץ את הגבולות הארגוניים ומאפשר יצירת ערך חדש בתחום שהוא מנוע צמיחה מרכזי. 
במאמר זה, אל"מ י', סגן מפקד 8200 לדיגיטל, בוחן שלושה נושאים מרכזיים בהקשר זה: תובנות מרכזיות לגבי תהליך השתנות דיגיטלית בארגון מודיעין מבצעי, מתוך מסע הלמידה האישי שעבר כמי שהוביל בשנה האחרונה את תהליך ההשתנות הדיגיטלית באמ"ן; אתגרים וסיכונים מרכזיים שעימם מתמודדים ארגוני מודיעין בבואם לממש השתנות דיגיטלית, בואכה הפיכה לארגונים דיגיטליים מוכווני מידע וידע והפוטנציאל לשילוביות בין ארגוני קהילת המודיעין בהקשרי ההשתנות הדיגיטלית.
המאמר הוא חלק מגיליון מספר 7 של כתב העת של המכון, "מודיעין הלכה ומעשה" שעתיד להתפרסם בקרוב.
קרא עוד