רלוונטיות המודיעין למקבלי ההחלטות: המקרה האמריקני

תאריך: 19/12/2023
מאת: שי יגר-גרנות

זרקור זה מתמקד בממצאיו של סקר שערך גוף בשם "Special Competitive Studies Project”[1]בחודש מרס 2023 בקרב 86 אישים (רובם לשעברים) מתחום הביטחון הלאומי בארה"ב במטרה לבחון את הסיוע שקיבלו מקהילת המודיעין של ארה"ב בזמן שכיהנו כמקבלי החלטות. הזרקור כולל שלושה חלקים: פרופיל המחקר, ממצאים מרכזיים ולבסוף דיון כולל תובנות ומשמעויות אפשריות, בהתבסס על המקרה האמריקני, לקהילת המודיעין הישראלית. 

לקריאת הזרקור 



[1] גוף חדש יחסית משנת 2021, שנוסד על ידי מנכ"ל גוגל לשעבר Erich Schimdt שיעדו הוא חיזוק התחרותיות של ארה"ב במציאות המשתנה (עידן ה-AI). הגוף אירח את ה- 2022 Global Emerging Technology Summit שבמסגרתה נאמו בכירים בממסד האמריקני, בהם היועץ לביטחון לאומי סאליבן, בכירת משרד ההגנה היקס וכן יו"ר בית הנבחרים פלוסי.  לקריאת הכתבה המלאה על לאתר הגוף - https://www.scsp.ai  | לקריאת הכתבה על אודות הסקר https://www.thecipherbrief.com/how-can-the-intelligence-community-remain-indispensable-to-u-s-policy-makers 

אולי יעניין אתכם לקרוא גם

הצעה לקווים מנחים להתמודדות ישראל עם השפעה זרה במרחב הסייבר והרשתות החברתיות

מאמר זה, שנכתב על ידי עורך הדין עמית אשכנזי, מציע קווים מנחים למדיניות הגנה ישראלית מפני השפעה זרה במרחב הסייבר. על אף הסיכון הגובר בתחום זה, ובפרט השילוב של לוחמת סייבר עם מבצעי השפעה, טרם גובשה בישראל אסטרטגיה כוללת להתמודדות עם השפעה זרה, ובכלל זה תוכן שקרי או כוזב במרחב הסייבר. טענה מרכזית במאמר היא כי אף שמדובר באתגר ביטחוני, לנוכח מאפייני הפצת תכנים במרחב הסייבר, לא די בפעילות בעלת אופי ביטחוני בלבד מול היריב, ונדרשת פעילות גם מול הזירה בה הוא פועל. המדיניות הנדרשת צריכה להיות הוליסטית הן ברמה התוכנית הן ברמה הארגונית, ולשלב פעילות בתחום הביטחון עם פעילות אסדרה וחברה אזרחית, לקידום החלת כללים המקובלים באיחוד האירופי על מניעת הפצת מידע כוזב. כמקרה בוחן תתואר ההתארגנות המדינתית למניעת השפעה זרה בבחירות לכנסת.

המאמר הינו חלק מגיליון הלכה ומעשה העוסק בהשפעה זרה. הגיליון הינו פרויקט משותף של המכון לחקר המתודולוגיה במרכז למורשת המודיעין (המל"מ), משרד המודיעין והמכון למחקרי ביטחון לאומי.
קרא עוד