חקר ביצועים ותורת המשחקים ככלים בהערכת המודיעין

תאריך: 03/08/2023
מאת: ד"ר חיים אסא 
לקריאת המאמר המלא 

הערכת המודיעין לגבי דרכי הפעולה האפשריות של יעד מודיעיני וההסתברות שיבחר באחת מהן מבוססת בדרך כלל על מידע הנאסף לגבי היכולות והכוונות שלו ודרכי התנהלותו בעבר במצבים רלוונטיים. תפיסה אינדוקטיבית זו מגבירה בדרך כלל את הסיכוי להגיע להערכה מועילה, קרי כזו שתאפשר למקבל ההחלטות לאמץ קו פעולה שיקדם את יעדיו. עם זאת, שיטת הערכה זו איננה טובה מספיק במקרים של תפניות ובמצבים בהם תמונת המצב בעיני נשוא המחקר היא אינטראקטיבית ותלויה בשינויים במדיניות של מקבל ההחלטות שעבורו מיוצרת תמונת המודיעין, ביחס לבניין הכוח והפעלתו. 

מסמך זה עוסק באמצעים נוספים להערכת דרכי הפעולה האפשריות והנבחרות של נשוא המחקר, וזאת באמצעות שימוש בחקר ביצועים ובתורת המשחקים, כדי לשפר את יכולתו של המודיעין לסייע למקבל ההחלטות. השימוש בתורת המשחקים מציג את האפשרויות וחקר הביצועים עשוי להצביע על ההסתברות של התממשות אפשרות מסוימת, על בסיס ההנחות והתובנות לגבי הגיון הפעולה של היריב.

המאמר בוחן שיטה זו בהקשר ליכולת להרתיע מדינות שברשותן נשק גרעיני, במציאות שבה גם ליריבותיהן יש נשק כזה והן יכולות ליירט אמצעים לנשיאת חימוש גרעיני דוגמת טילים ומטוסים. בחרנו במקרה זה, נוכח העיסוק באפשרות של שימוש בנשק גרעיני סביב המלחמה באוקראינה ועל רקע ההתקדמות בתוכנית הגרעין של איראן, שכבר מעוררת עיסוק בגרעין גם במדינות נוספות במזה"ת. המאמר בוחן גם את תפקיד המודיעין בהשגת היכולת להרתיע מדינות מלהצטייד בנשק לא קונבנציונלי או להשתמש בו.


אולי יעניין אתכם לקרוא גם