סיכום כנס - אתגרי ביטחון לאומי - מרכז היידן

תאריך: 22/02/2023
מאת: שי יגר-גרנות
לקריאת הסיכום בפורמט PDF


בתאריך 8 בפברואר 2023 התקיים כנס במרכז היידן למודיעין, מדיניות וביטחון בינלאומי  שבאוניברסיטת  ג'ורג' מייסון בוירג'יניה בכותרת "אתגרי הביטחון הלאומי של שנת 2023 – פורום פתוח". הכנס כלל שאלות מהקהל ותשובות. 

המשיבים היו : 
-     הגנרל בדימוס מייקל היידן – לשעבר ר' ה-CIA וה-NSA של ארה"ב.
-     דיויד פרייס – מו"ל של כתב עת "Lawfare", מנהל מכון "Lawfare" לשעבר אנליסט ב-CIA. 
-     אנדרו מקייב – לשעבר מ"מ המנהל וסגן המנהל של ה-FBI של ארה"ב.



עיקרי הדברים שעלו בכנס, בחלוקה לפי נושאים : 

1.  שת"פ בין-סוכנותי בקהילייה האמריקאית –
נראה שבעבר המצב היה לא טוב, מקייב תיאר את המצב כ"עוינות". פרייס ציין שהקושי המרכזי מצוי בתרבות השונה של הארגונים וכן במשימותיהם השונות. עם זאת מאז ה-9/11 מובן שישנם יותר תחומים משיקים בין הסוכנויות וכן מתארים שבעשור האחרון, בו התמקדו בתחום הלוחמה בטרור נראה שכן חל שיפור במצב. מקייב הוסיף שנדרשת השקעה וכן שהצבת עובדים בסוכנויות אחרות היא דבר קריטי בהקשר זה ומסייעת ביצירת אמון בין הארגונים השונים. הוסיפו כי סבורים שבעתיד צפוי שיפור נוסף בשיתוף הפעולה, בשל העובדה שאותם עובדים שהיו מוצבים בסוכנויות האחרות ופיתחו קשרים אישיים טובים עם עמיתיהם התקדמו במהלך השנים לתפקידים ניהוליים. 

2.    סוכנויות מודיעין והציבור – ביחס לשאלה כיצד על סוכנויות המודיעין לתווך טוב יותר את מסריהן לציבור, בייחוד בתקופה בה יש שפע של מידע שהוא הרבה פעמים דיס-אינפורמציה, מקייב השיב כי ככלל נדרש לאזן בין שמירה על ה"סוד" לבין שיתוף הציבור. כן הוסיף שמאז שנת 2016 כן רואים יותר פתיחות ושיתוף. מקייב ציין גם את הצורך לעמוד מול אמירות של פוליטיקאים ו"לומר את האמת" כפי שהיא, שכן בכל אמירה שיספקו יואשמו בפוליטיזציה. 

3.    התמודדות משפטית עם מדליפים וחושפי מידע מסווג – לפי מקייב ופרייס, נראה שהגופים האמריקניים מעדיפים פעמים רבות להימנע מלקיים משפטים בנושאים הללו ולחתור ל"עסקאות טיעון" עם הנאשמים. הסיבה לכך היא חששם של הגופים שמשפט יוביל לחשיפה של מידע מסווג נוסף וש"הנזק יהיה גדול יותר מהתועלת". 

4.    שמירה על ביטחון מידע, בדגש על חילופי שלטון – מקייב ציין שהבעיה קיימת בעיקר בקרב הדרגים ה"בכירים". בשונה מדרגי העבודה, הללו נדרשים להיות נגישים לחומר המסווג 24/7 וכך נוצר מעין "ערבוב" בין סביבה מסווגת לבלתי-מסווגת. פרייס ציין שפעמים רבות החומרים מסווגים מגיעים בדפי-נייר ונוצר מצב שהם מתויקים לאחר מכן באופן לא נכון. הוסיף גם בתופעה הזו אפילו בתקופת חילופי שלטון – וציין בהקשר זה גם את היעדר ההכשרה המתאימה לה זוכים הגורמים המטפלים ברשומות הנשיאותיות. 

5.    מרכזיות האיום הסיני בתפיסה האמריקנית – הגנרל היידן היטיב לתאר את התפיסה  ("its about China"). מקייב ציין הצורך בשת"פ טוב יותר בין המגזרים הפרטי והציבורי כמענה להתמודדות עם האיומים שמציבה סין במרחב הסייבר. הוא הוסיף שמשתפרים אך שהשת"פ המודיעני בתחום הזה עדיין לוקה בחסר. פרייס ציין גם את הצורך בשת"פ עם שותפים בינ"ל וכן שעל ארה"ב לנצל את המגוון האנושי הרחב של אוכלוסייתה בהקשר זה (אנשים שונים מרקעים שונים שיכולים "להביא לשולחן" יכולות שונות). ביחס לשאלה האם כשממוקדים כל-כך באיום הסיני לא "מפספסים" איומים אחרים, השיב פרייס שיש הפרדה בין הדרגים הבכירים – שכנראה יותר עסוקים בסין לבין דרגי העבודה שמתפרסים על תחומי העניין של המודיעין האמריקני באופן יותר נרחב (הגנרל היידן תיאר שתמיד יהיה מישהו שמבין בכויית או בגאורגיה). ביחס לדרגים הבכירים, פרייס ציין שהנשיא איזנאואר נהג לכנס פגישות NSCייעודיות במטרה ללמוד על סוגיות ספציפיות (פגישות "תשתית"). 

6.    FBI באירועי ה-6 בינואר – מקייב התייחס לכך ביחס לשאלת מידת הפתיחות התקשורתית של גופי המודיעין לציבור באמצעות התקשורת. טען שלא התקיימה מספיק תקשורת מצד הסוכנות עם הציבור במהלך האירועים ומשום כך הוא סבור שראוי לתחקר וללמוד לקראת אירועים אחרים בעתיד.  

7.    ישראל-איראן-מפרציות ומו"מ הגרעין – פרייס תיאר שמדובר בסדרת תקיפות ישראליות וכי כרגע אינו צופה תגובה איראנית כזו שתוביל להסלמה (עוינות בעצימות נמוכה). הוסיף שהמעניין הוא התקרבות ישראל למפרציות, כאשר הדבר מאפשר לישראל לייצר מצב שבו זהו סכסוך ישראלי-איראני במקום סכסוך ישראלי-אזורי. מקייב ופרייס הסכימו שיש עוד כברת דרך עד שניתן יהיה לשקם את ההסכמות עם איראן בהקשר הגרעיני. מקייב הדגיש את החשיבות שבחזרה למאמץ דיפלומטי מול איראן.  






אולי יעניין אתכם לקרוא גם